シラバス - 言語文化論(2)
-
- ナンバリングコードCode
- FLS-ens3-307
-
- 科目名Subject Name
- 言語文化論(2)
-
- 担当者名Instructor
- C.ドーハティ
-
- 単位Credit
- 2
-
- 履修年次Standard Year for Registration
- 3-4
-
- 学期Semester
- 前期
-
- クラスClass
-
- 曜限Day/Period
- 火曜3時限
-
- 教室Classroom
- 2-402
-
- 授業形態Course Type
- 講義・演習
-
- メディア授業Distance Learning Course
-
- 備考Remarks
- 言語文化論A(2)
使用言語:英語
-
- 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
-
- 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
- 不可
授業の到達目標Objectives to be Attained
SEQ 1
- DP観点 / Diploma Policy
Target Category - A(知識・技能)
- 外国語の仕組みと言葉の意味や働きなどの語学的な知識と実践的な運用能力を習得するとともに文学的教養を培い、言語の背景にある多様な文化や社会に関する広い知識を身に付けている。
The student has acquired practical proficiency and linguistic knowledge, including knowledge of the structure of foreign languages and the meanings and functions of words while cultivating cultural literacy and acquiring a broad knowledge of the diverse cultures and societies that inform languages.
SEQ 2
- DP観点 / Diploma Policy
Target Category - B(思考力・判断力・表現力等)
- 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う言語運用能力を身に付けている。
The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives and to engage in purposeful discussion while developing logic and appropriate forms of expression.
SEQ 3
- DP観点 / Diploma Policy
Target Category - C(総合的な学修経験・創造性)
- 外国語学分野に関する研究活動に必要となる基礎的な研究方法及び外国語学に関する専門的知識や研究方法を活用し、自ら課題を解決することのできる創造性を身に付けている。
The student has acquired independent and creative problem-solving ability, utilizing both basic research methods and the specialized knowledge and research methods necessary for research activities in the field of foreign language studies.
授業の概要Course Overview
この授業は、西洋の言語や文化に影響を与えてきた伝説や宗教上の物語に注目する。物語について学んだ後、文化的な概念との関連で考察します。神々や女神、神話上の人物のイラスト、物語とその意味の説明、そしてこれらの意味がどのように現代の生活に適用できるかをグループプロジェクトで学びます。コースの最後には、期末試験でコア・コンセプトの理解度を証明します。
事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)
Reading in advance of class, project preparation and report, final examination
授業計画(各回の授業内容)Course Outline
-
- 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 授業の概要、及び、ギリシャ/ローマの伝説の背景
-
- 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 神々と女神たち;惑星その他の語彙を学ぶ
-
- 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 起源の物語;語彙と文化について学ぶ
-
- 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 自然の神々と文化;西洋の修辞学を学ぶ
-
- 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 伝説における犠牲の物語;プロジェクト説明
-
- 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 聖書における犠牲の物語;プロジェクトのテーマ決め
-
- 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 伝説における犠牲の物語
-
- 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 愛の物語;文化と社会について学ぶ
-
- 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 美徳の物語;文化と社会
-
- 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 伝説の英雄たち;定義のエッセイの書き方を学ぶ
-
- 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- トロイ戦争における英雄のタイプ; プロジェクトの進捗を報告
-
- 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 発表1
-
- 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 発表2
-
- 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
- 試験
教科書・テキストTextbooks
To be announced
参考書等References
To be provided in class or on Moodle
課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.
Research project creation and presentation, final examination
課題に対するフィードバックの方法Feedback Method
Oral and written feedback will be given by the instructor
成績評価Evaluation
成績評価の方法 / Evaluation Method
Project (40%), Presentation (20%), Final examination (40%)
観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated
SEQ 1
- DP観点 / Diploma Policy
Target Category - A(知識・技能)
- 成績評価の規準 / Evaluation Criteria
- i. 外国語の仕組みと言語の意味や働きなどの語学的な知識を習得する
To acquire linguistic knowledge of the structure of foreign languages and the meaning and function of language.
ii. 言語の背景にある多様な文化や社会に関する広い知識を身につける
To acquire a broad knowledge of the context of various societies and cultures.
- 評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
-
- 卓越水準 / Outstanding
- i. 外国語の仕組みと言語の意味や働きなどの語学的な知識の習得に優れている
Outstanding acquisition of linguistic knowledge, including knowledge of the structure
of foreign languages and the meaning and function of language.
ii. 言語の背景にある多様な文化や社会に関する広い知識の習得に優れている
Outstanding acquisition of knowledge of the background, culture, and society of various countries. - 目標到達水準 / Excellent
- i. 外国語の仕組みと言語の意味や働きなどの語学的な知識の習得ができている
Satisfactory acquisition of linguistic knowledge, including knowledge of the structure of foreign languages and the meaning and function of language.
ii. 言語の背景にある多様な文化や社会にに関する広い知識の習得ができている
Satisfactory acquisition of knowledge of the background, culture, and society of various countries. - 目標途上水準 / Good
- i. 外国語の仕組みと言語の意味や働きなどの語学的な知識の習得が概ねできている
Some acquisition of linguistic knowledge, including knowledge of the structure of foreign languages and the meaning and function of language.
ii. 言語の背景にある多様な文化や社会に関する広い知識の習得が概ねできている
Some acquisition of knowledge of the background, culture, and society of English and various countries. - 目標下限水準 / Adequate
- i. 外国語の仕組みと言語の意味や働きなどの語学的な知識の習得が不十分である
Developing but insufficient acquisition of linguistic knowledge, including knowledge of the structure of foreign languages and the meaning and function of language.
ii. 言語の背景にある多様な文化や社会に関する広い知識の習得が不十分である
Developing but insufficient acquisition of knowledge of the background, culture, and society of various countries. - 近接水準 / Inadequate
- i. 外国語の仕組みと言語の意味や働きなどの語学的な知識の習得がほとんどできていない
Little or no acquisition of linguistic knowledge, including knowledge of the structure of foreign languages and the meaning and function of language.
ii. 言語の背景にある多様な文化や社会に関する広い知識の習得がほとんどできていない - 評価不能 / Unevaluable
- 評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
Lack of information worthy of evaluation. Or, it does not deserve the above level and needs to be more suitable for evaluation as a competence.
SEQ 2
- DP観点 / Diploma Policy
Target Category - B(思考力・判断力・表現力等)
- 成績評価の規準 / Evaluation Criteria
- i. 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察できる
To be able to consider facts and opinions in different genres and on differing topics from various perspectives.
ii. 論理の展開や表現の方法を工夫し、自らの考えや意見などをプレゼンテーションやレポートとして発信することができる
To be able to develop logic and appropriate methods of expression and communicate personal thoughts and opinions
in presentations and reports.
- 評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
-
- 卓越水準 / Outstanding
- i. 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察する能力に優れている
Outstanding ability to consider facts and opinions in different genres and on varying topics from various perspectives.
ii. 論理の展開や表現の方法を工夫し、自らの考えや意見などをプレゼンテーションやレポートと
して発信する能力にすぐれている
Outstanding ability to develop logic, devise methods of expression and communicate personal ideas and views through presentations and reports. - 目標到達水準 / Excellent
- i. 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察できる
Satisfactory ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
ii. 論理の展開や表現の方法を工夫し、自らの考えや意見などをプレゼンテーションやレポートとして発信することができる
Satisfactory ability to develop logic, devise methods of expression, and communicate personal ideas and views through presentations and reports. - 目標途上水準 / Good
- i. 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察することが概ねできる
Some ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
ii. 論理の展開や表現の方法を工夫し、自らの考えや意見などをプレゼンテーションやレポートとして発信することが概ねできる
Some ability to develop logic, devise methods of expression, and communicate personal ideas and views through presentations and reports. - 目標下限水準 / Adequate
- i. 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察する能力が不十分である
Developing but insufficient ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
ii. 論理の展開や表現の方法を工夫し、自らの考えや意見などをプレゼンテーションやレポートと
して発信する能力が不十分である
Developing but insufficient ability to develop logic, devise methods of expression, and communicate personal ideas and views through presentations and reports. - 近接水準 / Inadequate
- i. 様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察することがほとんどできない
Little or no ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
ii. 論理の展開や表現の方法を工夫し、自らの考えや意見などをプレゼンテーションやレポートとして発信することがほとんどできない
Little or no ability to develop logic, devise methods of expression, and communicate personal ideas and views through presentations and reports. - 評価不能 / Unevaluable
- 評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
Lack of information worthy of evaluation. Or, it does not deserve the above level and needs to be more suitable for evaluation as a competence.評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
SEQ 3
- DP観点 / Diploma Policy
Target Category - C(総合的な学修経験・創造性)
- 成績評価の規準 / Evaluation Criteria
- i. 外国語学分野の研究活動に必要な基礎的な調査方法や分析方法を理解できる
To be able to understand the basic research and analytical methods necessary for research activities in the field of foreign languages.
ii. これらの研究方法を実際に活用し、自ら課題を立て調査・分析した内容をアカデミック・エッセーとしてまとめることができる
To be able to use these research methods and write academic essays on the research content and analysis of an issue.
- 評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
-
- 卓越水準 / Outstanding
- i. 外国語学分野の研究活動に必要な基礎的な調査方法や分析方法の理解にすぐれている
Outstanding understanding of the primary research and analytical methods necessary for research activities in the field of foreign languages.
ii. これらの研究方法を実際に活用し、自ら課題を立て調査・分析した内容をアカデミック・エッセーとしてまとめることに優れている
Outstanding ability to use these research methods and write academic essays on the content of research and analysis conducted independently. - 目標到達水準 / Excellent
- i. 外国語学分野の研究活動に必要な基礎的な調査方法や分析方法を理解できる
Satisfactory understanding of the primary research and analytical methods necessary for research activities in the field of foreign languages.
ii. これらの研究方法を実際に活用し、自ら課題を立て調査・分析した内容をアカデミック・エッセーとしてまとめることができる
Satisfactory ability to use these research methods and write academic essays on the content of research and analysis conducted independently. - 目標途上水準 / Good
- i. 外国語学分野の研究活動に必要な基礎的な調査方法や分析方法を概ね理解できる
Some understanding of the primary research and analytical methods necessary for research activities in the field of foreign languages.
ii. これらの研究方法を実際に活用し、自ら課題を立て調査・分析した内容をアカデミック・エッセーとしてまとめることが概ねできる
Some ability to use these research methods and write academic essays on the content of research and analysis conducted independently. - 目標下限水準 / Adequate
- i. 外国語学分野の研究活動に必要な基礎的な調査方法や分析方法の理解が不十分である
Developing understanding of the primary research and analytical methods necessary for
research activities in the field of foreign languages.
ii. これらの研究方法を実際に活用し、自ら課題を立て調査・分析した内容をアカデミック・エッセーとしてまとめる能力が不十分である
Developing ability to use these research methods and write academic essays on the content of research and analysis conducted independently. - 近接水準 / Inadequate
- i. 外国語学分野の研究活動に必要な基礎的な調査方法や分析方法をほとんど理解できていない
Little or no understanding of the primary research and analytical methods necessary for research activities in the field of foreign languages.
ii. これらの研究方法を実際に活用し、自ら課題を立て調査・分析した内容をアカデミック・エッセーとしてまとめることがほとんどできていない
Little or no ability to use these research methods and write academic essays on the content of research and analysis conducted independently. - 評価不能 / Unevaluable
- 評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
Lack of information worthy of evaluation. Or, it does not deserve the above level and needs to be more suitable for evaluation as a competence.評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
- 成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation