シラバス - コミュニケーション英語II(統合応用)(4)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-ski2-208
  • 科目名Subject Name
    コミュニケーション英語II(統合応用)(4)
  • 担当者名Instructor
    C.ドーハティ
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    2-4
  • 学期Semester
    後期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    金曜4時限
  • 教室Classroom
    L-304
  • 授業形態Course Type
    講義・演習
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    使用言語:英語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / For the student to acquire proficiency in skills related to language activities and acquire an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力を習得する。 / To be able to acquire grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English.
・学術的な話題に対応できる英語スピーキング能力と英語リスニング能力を身につける。 / To be able to acquire speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics.

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う言語運用能力を身につけている。 / For the student to acquire the language ability to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to discuss and present them according their purposes, while developing logic and devising effective methods of expression.
・様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察して英語で自己表現できる / To be able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力を身につける。 / To be able to understand the flow of the academic research process and conduct research using English.

授業の概要Method of Instruction

コミュニケーション英語I(統合基礎)の内容を踏まえ、英語を使った自己表現と自律的な英語学習を支援する。学生は、自らのインタビューと調査を企画し、その結果をまとめ、口頭や文書によって報告を行う。それらの活動を通して、日常的なコミュニケーションにとどまらず、アカデミックな場面で展開されるコミュニケーションにおいて英語を正確に産出することができるように指導する。

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

Two classes’ worth of independent study is required for each session. Students are required to do the following tasks for each session:
・Prior to each session, preview the vocabulary, topic, and content of the forthcoming session, as well as the language skills and tasks required (40% of the study time required outside of class).
・After each session, complete reading, listening, and speaking activities and prepare presentation and written assignments (60% of the study time required outside of class).

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    オリエンテーション、トピック① 社会における振る舞い:文法とボキャブラリー増強練習
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック① 社会における振る舞い:リスニングとスピーキング活動
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック② 物質社会:文法とボキャブラリー増強練習
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック② 物質社会:リスニングとスピーキング活動
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピックに関するインタビュー:アンケート作成
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピックに関するインタビュー:発表
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック③ 名声:文法とボキャブラリー増強練習
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック③ 名声:リスニングとスピーキング活動
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック④ 流行:文法とボキャブラリー増強練習
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック④ 流行:リスニングとスピーキング活動
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑤ キャリア:文法とボキャブラリー増強練習
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑤ キャリア:リスニングとスピーキング活動
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピックに関する調査:アンケート作成・結果分析
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピックに関する調査:報告作成・発表

教科書・テキストTextbooks

Texts will be indicated at the beginning of the course.

参考書等References

Reference works and supplementary materials will be introduced in class as appropriate.

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Follow-up research, reading, writing, listening, and speaking tasks will be set each week.

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Instructors will observe and comment on students’ in-class activities and provide feedback on assignments using Moodle and other platforms.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Evaluation will be carried out using the following methods:
Diploma Policy Target Category A: in-class and online reading, listening, and vocabulary quizzes; final examination or other final task
Diploma Policy Target Category B: written and spoken assignments and presentations; final examination or other final task

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / The student has acquired proficiency in skills related to language activities and acquired an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力を習得する。 / Is able to acquire grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English. /
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力を身につける。 / Is able to acquire speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力が優れている。 / Outstanding acquisition of grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が優れている。 / Outstanding acquisition of speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics.
目標到達水準 / Excellent
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力が充分にある。 / Satisfactory acquisition of grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が充分にある。 / Satisfactory acquisition of speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics.
目標途上水準 / Good
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力が概ねある。 / Some acquisition of grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が概ねある。 / Some acquisition of speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics
目標下限水準 / Adequate
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力が不十分である。 / Developing but insufficient acquisition of grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が不十分である。 / Developing but insufficient acquisition of speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics.
近接水準 / Inadequate
・学術英語で必要とされる英語表現・語彙を文法上、慣用上、的確に使う能力がほとんどない。 / Little or no acquisition of grammatically accurate and idiomatic English expressions and vocabulary necessary for academic self-expression in English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力がほとんどない。 / Little or no acquisition of speaking and listening skills in English for academic communication situations and topics.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う言語運用能力を身につけている。 / The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to engage in purposeful discussion, while developing logic and appropriate forms of expression.
・学術英語でみられる様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察できる / Is able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力がある / Is able to understand the flow of the academic research process and conduct research using English.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・学術英語でみられる様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察が優れている / Outstanding ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が優れている / Outstanding understanding of the flow of the research process and ability to conduct research using English.
目標到達水準 / Excellent
・学術英語でみられる様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から充分に考察できる / Satisfactory ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が充分にある / Satisfactory understanding of the flow of the research process and ability to conduct research using English.
目標途上水準 / Good
・学術英語でみられる様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から概ね考察できる / Some ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が概ねある / Some understanding of the flow of the research process and ability to conduct research using English.
目標下限水準 / Adequate
・学術英語でみられる様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点からの考察が不十分である / Developing but insufficient ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力が不十分である / Developing but insufficient understanding of the flow of the research process and ability to conduct research using English.
近接水準 / Inadequate
・学術英語でみられる様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点からの考察がほとんどできない / Little or no ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for self-expression in academic English.
・アカデミックリサーチの進め方を理解し、英語を用いてリサーチする能力がほとんどない / Little or no understanding of the flow of the research process and ability to conduct research using English.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation

履修上の注意Other Course Information

コミュニケーション英語I(統合基礎)を前期に履修している、もしくは、過去に修得している者のみ履修可。