シラバス - 英語スピーキングスキル&プレゼンテーション(1)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-ski2-201
  • 科目名Subject Name
    英語スピーキングスキル&プレゼンテーション(1)
  • 担当者名Instructor
    山元 里美
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    2-4
  • 学期Semester
    前期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    火曜3時限
  • 教室Classroom
    1-604
  • 授業形態Course Type
    講義・演習
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    使用言語:英語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / For the student to acquire proficiency in skills related to language activities and acquire an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・英語の「話す」能力を身につけ、学術的な発表を実施することができる。 / To be able to acquire speaking skills in English for delivering academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で表現することができる。 / To be able to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
様々なジャンルや題材に関する、事実や意見などを多角的に考察し、学術的な発表を行うために必要な実践的言語能力を身につける。 / For the student to acquire the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives in order to produce academic presentations.
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析することができるようになる。 / To be able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表のために、目的に応じた議論を展開し、表現することができるようになる。 / To be able to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施することができるように。 / To be able to create and deliver academic presentations.

授業の概要Method of Instruction

この授業では、英語によるプレゼンテーションの構成や、様々な場面・目的のプレゼンテーションで必要な英語表現、発表の方法などを学びます。実際に自分のスピーチを作成し、クラスでプレゼンテーションを行うことで、実践的に英語のプレゼンテーション能力を身に付けていきます。

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

Two classes’ worth of independent study is required for each session. Students are required to do the following tasks for each session:
・Prior to each session, preview the vocabulary, topic, and content of the forthcoming session, as well as the language skills and tasks required (30% of the study time required outside of class).
・After each session, complete research activities and prepare presentations (70% of the study time required outside of class).

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 1: Onliner Learing vs. Traditional Learning - イントロダクションを効果的に行う
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 2: Living Alone or Living with a Roommate - 2つの物事を対照して論じる
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):100分
    Unit 3: Exploring Academic Envrionment & Livestyles - 物事を比較する
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):100分
    Unit 4: Is Honesty Always the Best Policy? - 意見をサポートする
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 5: Examining Gap Years - 誇張や断言を避ける
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 6: Is Space Exploration Worth the Cost? 譲歩構文を使う
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 8 : The Dynamics of Friendships - コロケーションを知る
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 9: Stress Among University Students - 数値の割合を表す
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 10: The Baby Bust in Japan - 数値の動向を表す
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 11 The Upsides & Downsides of Social Media - つなぎ言葉を使う
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Unit 12:Homestay or Stay Home? - 動名詞主語を使う
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):300分
    グループプレ戦テーション(1)
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):300分
    グループプレゼンテーション(2)
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):300分
    グループプレゼンテーション(3)

教科書・テキストTextbooks

Hickling, Robert and Jun Yashima, 2024, Presentable: Writing Clear Opinions, Australia: National Geographic Learning.

参考書等References

Reference works and supplementary materials will be introduced in class as appropriate.

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Review and presentation preparation tasks will be set each week.

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Instructors will observe and comment on students’ in-class activities and provide feedback on presentations using Moodle and other platforms.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Evaluation will be carried out using the following methods:
Diploma Policy Target Category A: in-class speaking activities and quizzes; final presentation or other final task
Diploma Policy Target Category B: in-class presentations; final presentation or other final task

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身に付けている。 / The student has acquired the ability to conduct activities in a foreign language and the attitude to communicate actively in multiple domains.
・学術的な発表を行うための英語のスピーキング能力を身につけている。 / Has acquired speaking skills in English to deliver academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で表現することができる。 / Is able to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・学術的な発表を行うための英語のスピーキング能力が優れている。 / Outstanding level of proficiency in speaking in English for delivering academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で表現することが優れている。 / Outstanding ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.
目標到達水準 / Excellent
・学術的な発表を行うための英語のスピーキング能力が充分にある。 / Satisfactory level of proficiency in speaking in English for delivering academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で充分に表現できる。 / Satisfactory ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.
目標途上水準 / Good
・学術的な発表を行うための英語のスピーキング能力が概ねある。 / Some proficiency in speaking in English for delivering academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で概ね表現できる。 / Some proficiency in integrating the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.
目標下限水準 / Adequate
・学術的な発表を行うための英語のスピーキング能力が不十分である。 / Developing but insufficient proficiency in speaking in English for delivering academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で表現することが不十分である。 / Developing but insufficient ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.
近接水準 / Inadequate
・学術的な発表を行うための英語のスピーキング能力がほとんどない。 / Little or no proficiency in speaking in English for delivering academic presentations.
・学術的な内容を発表するにあたり、批判的思考力を交えながら4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を統合的に活用して英語で表現することがほとんどできない。 / Little or no ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic presentations.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
様々なジャンルや題材に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う実践的言語運用能力を身に付けている。 / The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to engage in purposeful discussion, while developing logic and appropriate forms of expression.
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析する能力がある。 / Is able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現する能力がある。 / Is able to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施する能力がある。 / Is able to create and deliver academic presentations.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析する能力が優れている。 / Outstanding ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現する能力が優れている。 / Outstanding ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施する能力が優れている。 / Outstanding ability to create and deliver academic presentations.
目標到達水準 / Excellent
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析することができる。 / Satisfactory ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現することができる。 / Satisfactory ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施することができる。 / Satisfactory ability to create and deliver academic presentations.
目標途上水準 / Good
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析することが概ねできる。 / Some ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現することが概ねできる。 / Some ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施することが概ねできる。 / Some ability to create and deliver academic presentations.
目標下限水準 / Adequate
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析することが不十分である。 / Developing but insufficient ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現することが不十分である。 / Developing but insufficient ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施することが不十分である。 / Developing but insufficient ability to create and deliver academic presentations.
近接水準 / Inadequate
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析することがほとんどできない。 / Little or no ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現することがほとんどできない。 / Little or no ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施することがほとんどできない。 / Little or no ability to create and deliver academic presentations.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation

履修上の注意Other Course Information