シラバス - Global Issues A(2)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-gcs3-321
  • 科目名Subject Name
    Global Issues A(2)
  • 担当者名Instructor
    初見 かおり
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    3-4
  • 学期Semester
    後期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    火曜3時限
  • 教室Classroom
    L-304
  • 授業形態Course Type
    講義
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    使用言語:日本語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断することができる。
論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行うことができる。 

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
C(総合的な学修経験・創造性)
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめることができる。

授業の概要Method of Instruction

This course provides an introduction to the sociological and anthropological study of violence. We will study the perspectives of victims, victimizers, bystanders and women, and examine the use of terror and science (race theory, political economy, etc.) as a means of imperialist and colonialist expansion in nineteenth and twentieth century Europe, Africa, and the New World. The course emphasizes active learning. You will lead discussions (both big and small group discussions) and actively engage in a process of inquiry, reflection, discovery, and further investigation. You will write response papers and workshop response papers of your peers. Part of the course will be COIL (Collaborative Online International Learning) with students from the University of Macau, China, Kyushu University, and lectures from Yad Vashem (The World Holocaust Remembrance Center) in Israel.

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

The reading load is moderate to heavy, and some readings are dense. Altogether it will require 200 minutes of study outside class.

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Introduction, Film: No-Fire Zone (Sri Lanka), M.I.A.’s Interview https://youtu.be/Z-woBXdiHcs
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Primo Levi, Survival in Auschwitz: The Journey/On the Bottom/Initiation/ Ka-Be
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Levi: Our Nights/ The Work/A Good Day/ This Side of Good and Evil
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Levi: The Drowned and the Saved / Chemical Examination/ The Canto of Ulysses/The Events of the Summer
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Levi: October 1944/ Kraus / Die drei Leute vom Labor /The Last One/ The Story of Ten Days
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ブラウニング『普通の人びと』
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ブラウニング『普通の人びと』
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ブラウニング『普通の人びと』
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ブラウニング『普通の人びと』
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ブラウニング『普通の人びと』
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Gourevitch, We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Gourevitch, We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Gourevitch, We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reflection, meditation, and hope

教科書・テキストTextbooks

プリーモ・レーヴィ『アウシュヴィッツは終わらない これが人間か』(朝日選書) [Primo Levi, Survival in Auschwitz]

クリストファー・ブラウニング『普通の人びと : ホロコーストと第101警察予備大隊』 (筑摩書房 1997) [Christopher R. Browning, Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland]

フィリップ・ゴーレイヴィッチ 『ジェノサイドの丘 : ルワンダ虐殺の隠された真実』(WAVE出版 2011) [Philip Gourevitch, We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families: Stories from Rwanda]

参考書等References

なし

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Class participation
Response papers
Commentaries
Midterm paper
Final paper

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Response papers and Commentaries will be workshopped in class.
Midterm paper and Final paper will be written feedback.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Your grade will be based on class participation (including response papers), a 5-page midterm paper, and a 10 page final paper.

1. Class participation 50 percent
a. Participation in class discussions & attendance (20 percent)
b. Oral presentation (10 percent)
c. Response papers and Commentaries (20 percent)

2. Midterm paper 20 percent
3. Final paper 30 percent

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断 することができる。
論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行うことができる。
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断 する能力に優れている。
論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行う能力に優れている。
目標到達水準 / Excellent
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断 することができる。
論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行うことができる。
目標途上水準 / Good
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断 することが概ねできる。
論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行うことが概ねできる。
目標下限水準 / Adequate
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断 する能力が不十分である。
論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行う能力が不十分である。
近接水準 / Inadequate
国際社会に関する多様な情報を複眼的に分析し、適切に判断 することがほとんどできない。論理の展開や表現の方法を工夫し、目的に応じて議論を行うことがほとんどできない。
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
C(総合的な学修経験・創造性)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめることができる。
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめる能力に優れている。
目標到達水準 / Excellent
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめることができる。
目標途上水準 / Good
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめることが概ねできる。
目標下限水準 / Adequate
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめる能力が不十分である。
近接水準 / Inadequate
自ら課題を立て調査・分析した内容をプレゼンテーションないしアカデミック・エッセーとしてまとめることがほとんどできない。
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation
4回以上欠席した場合は成績評価不能となりますので、気をつけて下さい。遅刻3回で欠席1回と計算します。

履修上の注意Other Course Information

課題に行き詰まる前に、オフィス・アワーを積極的に利用してください。
授業に関するフィードバックを随時受け付けます。