シラバス - アドヴァンストライティング(1)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-ski3-302
  • 科目名Subject Name
    アドヴァンストライティング(1)
  • 担当者名Instructor
    初見 かおり
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    3-4
  • 学期Semester
    後期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    月曜2時限
  • 教室Classroom
    L-305
  • 授業形態Course Type
    講義
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    使用言語:英語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
To acquire writing skills in English, aiming at the class target proficiency level.

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
(i) To be able to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
(ii) To be able to develop logic and appropriate methods of expression, and to make arguments according to the purpose of a discussion.
(iii)To be able to communicate personal thoughts and opinions in reports.

授業の概要Method of Instruction

この授業では、指導と演習を通して次の5つのライティング力を身につける。
①一般的なレトリックパターンを理解し、英作文の作成に役立てる。
②文章・エッセイを適切なフォーマットで作成する。
③文章・エッセイを校正し、改訂する。
④ライティングおいて論理的な展開ができるようになる。
⑤様々な情報を集め、文章の裏付け(サポート)を行う。
受講者は、グループ及び各自で文章・エッセイを書き、その構成や内容を分析して発表することが求められる。

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

Two classes’ worth of independent study is required for each session. Students are required to do the following tasks for each session:
・Prior to each session, preview textbook content, vocabulary, and writing skills to be studied (20% of the study time required outside of class).
・After each session, review class content, including vocabulary and writing skills studied; revise written homework from previous weeks; and complete essay-writing assignments (80% of the study time required outside of class).

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    導入:文章・エッセイにおけるパラグラフの構成とライティング全般について
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    パラグラフから文章・エッセイへ:5パラグラフ・エッセイの概要とエッセイのグループ・ライティング
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    5パラグラフ・エッセイのグループ・プレゼンテーション:一貫性のある文章・エッセイを書く方法について
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    手順を説明する文章・エッセイについて
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    手順を説明する文章・エッセイについてのグループ・ライティング(講師の批評も含む)
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    文章の裏付け(サポート)となる情報の種類について(演習含む)
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    手順を説明する文章・エッセイについてのグループ・プレゼンテーション(リサーチの概要(情報の収集と評価)含む)
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    比較対照型文章・エッセイの概要について
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ライティング演習(受講生間また講師による批評を含む)
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    文章・エッセイにおけるリサーチの概要(議論の裏付け)について
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    議論型もしくは主張型文章・エッセイについて
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    文章・エッセイにおけるリサーチの概要(出典の記録)について
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    ライティング演習(受講生間また講師による批評を含む)
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    議論型もしくは主張型文章・エッセイの校正(ライティングの過程についてのディスカッションと自己分析を含む)

教科書・テキストTextbooks

Texts will be indicated at the beginning of the course.

参考書等References

Reference works and supplementary materials will be introduced in class as appropriate.

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Research, writing, and editing tasks will be set each week.

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Feedback will be given orally and via written comments.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Evaluation will be carried out using the following methods:
Diploma Policy Target Category B: in-class discussions and writing tasks; final essay or other final task
Diploma Policy Target Category A: in-class writing tasks; homework essays and editing assignments; final essay or other final task

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
The student has acquired proficiency in skills related to language activities and has developed an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
Outstanding level of proficiency in writing in a foreign language.
目標到達水準 / Excellent
Satisfactory level of proficiency in writing in a foreign language.
目標途上水準 / Good
Some proficiency in writing in a foreign language.
目標下限水準 / Adequate
Developing but insufficient proficiency in writing in a foreign language.
近接水準 / Inadequate
Little or no proficiency in writing in a foreign language.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to engage in purposeful discussion, while developing logic and appropriate forms of expression.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
(i) Outstanding ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
(ii) Outstanding ability to develop logic, devise methods of expression, and engage in appropriate and purposeful discussion.
(iii) Outstanding ability to communicate personal ideas and opinions through presentations.
目標到達水準 / Excellent
(i) Satisfactory ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
(ii) Satisfactory ability to develop logic, devise methods of expression, and engage in appropriate and purposeful discussion.
(iii) Satisfactory ability to communicate personal ideas and opinions in the form of presentations.
目標途上水準 / Good
(i) Some ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
(ii) Some ability to develop logic, devise methods of expression, and engage in appropriate and purposeful discussion.
(iii) Some ability to communicate personal ideas and opinions in the form of presentations.
目標下限水準 / Adequate
(i) Developing but insufficient ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
(ii) Developing but insufficient ability to develop logic, devise methods of expression, and engage in appropriate and purposeful discussion.
(iii) Developing but insufficient ability to present personal ideas and opinions in the form of presentations.
近接水準 / Inadequate
(i) Little or no ability to consider facts and opinions in differing genres and on differing topics from a variety of perspectives.
(ii) Little or no ability to develop logic, devise methods of expression, and engage in appropriate and purposeful discussion.
(iii) Little or no ability to present personal ideas and opinions in the form of presentations.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation

履修上の注意Other Course Information