シラバス - コミュニケーション英語I(統合基礎)(5)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-ski2-207
  • 科目名Subject Name
    コミュニケーション英語I(統合基礎)(5)
  • 担当者名Instructor
    R.J.ホドソン
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    2-4
  • 学期Semester
    前期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    金曜4時限
  • 教室Classroom
    1-204
  • 授業形態Course Type
    講義
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    英語演習IIA(2)

    使用言語:英語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / For the student to acquire proficiency in skills related to language activities and acquire an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・日常のトピックについて英語で「聞く」「話す」「読む」「書く」能力を習得する (中級レベルで、TOEFL ITP500、CEFR B1点程度」) / To be able to use English effectively in the four macro skill areas (listening, speaking, reading, and writing) for everyday topics of communication (intermediate level, approximately TOEFL ITP500 or CEFR B1).

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う言語運用能力を身につけている。 / For the student to acquire the language ability to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to discuss and present them according their purposes, while developing logic and devising effective methods of expression.
・日常会話のため様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察できる。 / To be able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for everyday communication.
・日常英会話で表現するのに必要な文法的・語法的に正しい英語の表現と語彙を習得する。 / To be able to acquire the grammatically correct and idiomatically correct English expressions and vocabulary necessary to express oneself in everyday English.a.

授業の概要Method of Instruction

日常的に行われる様々なコミュニケーションの場面を想定し、文法的な正確さに意識を向けながら、定型的で慣用的な英語表現を使えるように指導する。その際、特にリスニング能力とスピーキング能力の育成に重点をおく。また、英語で自己表現ができるようになることを目標として、正確な英語で表現ができ、流暢に話せる力を育成する。

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

Two classes’ worth of independent study is required for each session. Students are required to do the following tasks for each session:
・Prior to each session, preview the vocabulary, topic, and content of the forthcoming session, as well as the language skills and tasks required (40% of the study time required outside of class).
・After each session, complete reading, listening, and speaking activities and prepare presentation and written assignments (60% of the study time required outside of class).

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    オリエンテーション、トピック① 様々な人生:文法とボキャブラリー増強練習
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック① 様々な人生:リスニングとスピーキング活動
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック② 好み:文法とボキャブラリー増強練習
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック② 好み:リスニングとスピーキング活動
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック③ 世界の文化:文法とボキャブラリー増強練習
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック③ 世界の文化:リスニングとスピーキング活動
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック④ 社交:文法とボキャブラリー増強練習
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック④ 社交:リスニングとスピーキング活動
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑤ 法と秩序:文法とボキャブラリー増強練習
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑤ 法と秩序:リスニングとスピーキング活動
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑥ 奇妙な出来事:文法とボキャブラリー増強練習
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑥ 奇妙な出来事:リスニングとスピーキング活動
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑦ 問題解決:文法とボキャブラリー増強練習
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    トピック⑦ 問題解決:リスニングとスピーキング活動

教科書・テキストTextbooks

Texts will be indicated at the beginning of the course.

参考書等References

Reference works and supplementary materials will be introduced in class as appropriate.

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Follow-up reading, writing, listening, and speaking tasks will be set each week.

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Instructors will observe and comment on students’ in-class activities and provide feedback on assignments using Moodle and other platforms.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Evaluation will be carried out using the following methods:
Diploma Policy Target Category A: in-class and online reading, listening, and vocabulary quizzes; final examination or other final task
Diploma Policy Target Category B: written and spoken assignments and presentations; final examination or other final task

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / The student has acquired proficiency in skills related to language activities and acquired an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
英語4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を駆使して日常会話を図ることが優れている。 / Outstanding ability to use English in the four macro skill areas for everyday topics of communication.
目標到達水準 / Excellent
英語4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を駆使して日常会話を図ることが充分できる。 / Satisfactory ability to use English in the four macro skill areas for everyday topics of communication.
目標途上水準 / Good
英語4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を駆使して日常会話を図ることが概ねできる。
Some proficiency in using English in the four macro skill areas for everyday topics of communication.
目標下限水準 / Adequate
英語4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を駆使して日常会話を図ることが不十分である。 / Developing but insufficient proficiency in using English in the four macro skill areas for everyday topics of communication.
近接水準 / Inadequate
英語4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を駆使して日常会話を図ることがほとんどできない。 / Little or no proficiency in using English in the four macro skill areas for everyday topics of communication.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う言語運用能力を身につけている。 / The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to engage in purposeful discussion, while developing logic and appropriate forms of expression.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・日常的なコミュニケーションを図るために、様々なジャンルやトピックについて事実や意見を収集し、分析することに優れている。 / Outstanding ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for everyday communication.
・日常英語で必要とされる表現や語彙を文法的・慣用的に正しく使うことに優れている。/ Outstanding acquisition of the grammatically correct and idiomatically correct English expressions and vocabulary necessary to express oneself in everyday English.
目標到達水準 / Excellent
・日常的なコミュニケーションを図るために、様々なジャンルやトピックについて事実や意見を収集し、分析することが充分できる。/ Satisfactory ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for everyday communication.
・日常英語で必要とされる表現や語彙を文法的・慣用的に正しく使うことが充分できる。 / Satisfactory acquisition of the grammatically correct and idiomatically correct English expressions and vocabulary necessary to express oneself in everyday English.
目標途上水準 / Good
・日常的なコミュニケーションを図るために、様々なジャンルやトピックについて事実や意見を収集し、分析することが概ねできる。 / Some ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for everyday communication.
・日常英語で必要とされる表現や語彙を文法的・慣用的に正しく使うことが概ねできる。 / Some ability to acquire the grammatically correct and idiomatically correct English expressions and vocabulary necessary to express oneself in everyday English.
目標下限水準 / Adequate
・日常的なコミュニケーションを図るために、様々なジャンルやトピックについて事実や意見を収集し、分析することが不十分である。 / Developing but insufficient ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for everyday communication.
・日常英語で必要とされる表現や語彙を文法的・慣用的に正しく使うことが不十分である。 / Developing but insufficient ability to acquire the grammatically correct and idiomatically correct English expressions and vocabulary necessary to express oneself in everyday English.
近接水準 / Inadequate
・日常的なコミュニケーションを図るために、様々なジャンルやトピックについて事実や意見を収集し、分析することがほとんどできない。 / Little or no ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics for everyday communication.
・日常英語で必要とされる表現や語彙を文法的・慣用的に正しく使うことがほとんどできない。 / Little or no ability to acquire the grammatically correct and idiomatically correct English expressions and vocabulary necessary to express oneself in everyday English.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation

履修上の注意Other Course Information

Please check the Moodle course for this class for information about the textbook that we will use.