シラバス - 英語ライティングスキル&プレゼンテーション(2)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-ski2-204
  • 科目名Subject Name
    英語ライティングスキル&プレゼンテーション(2)
  • 担当者名Instructor
    C.R.チェイス
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    2-4
  • 学期Semester
    後期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    月曜1時限
  • 教室Classroom
    1-303
  • 授業形態Course Type
    講義
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    使用言語:英語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / For the student to acquire proficiency in skills related to language activities and acquire an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」能力を習得している。 / To be able to acquire writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現することができる(総合的な言語運用能力)。 / To be able to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
様々なジャンルや話題・題材に関する事実や意見を多角的に考察し、学術的な内容を発表するために必要な実践的言語能力を身につける。 / For the student to acquire the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives in order to produce academic presentations.
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや話題・題材について事実や意見を収集し、分析できる。 / To be able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた論旨・論点・主張を書くことができる。 / To be able to write arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた文章とスライドを作成することができる。 / To be able to create texts and slides for academic presentations.

授業の概要Method of Instruction

In class, students will write paragraphs and essays, and produce a variety of other English texts including summaries and presentation materials. As well as intensive writing training, class activities will focus on critical awareness of the importance of choosing appropriate expressions, registers, and formats to write effective compositions for differing situations, purposes, topics, and readers. Students will also work on the techniques of editing, both their own work and that of others, and the use of proofreading tools to improve their own written work.

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

Two classes’ worth of independent study is required for each session. Students are required to do the following tasks for each session:
・Prior to each session, preview the vocabulary, topic, and content of the forthcoming session, as well as the language skills and tasks required (30% of the study time required outside of class).
・After each session, complete writing and research activities and prepare presentations (70% of the study time required outside of class).

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Course orientation
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a social issue (1): vocabulary and comprehension
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a social issue (2): summary and reflection tasks
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a social issue (3): discussion and response tasks
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a cultural issue (1): vocabulary and comprehension
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a cultural issue (2): summary and reflection tasks
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a cultural issue (3): discussion and response tasks
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a political issue (1): vocabulary and comprehension
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a political issue (2): summary and reflection tasks
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting a political issue (3): discussion and response tasks
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting an economic or scientific issue (1): vocabulary and comprehension
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting an economic or scientific issue (2): summary and reflection tasks
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Writing about and presenting an economic or scientific issue (3): discussion and response tasks
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Final writing and presentation tasks

教科書・テキストTextbooks

Texts will be indicated at the beginning of the course.

参考書等References

Reference works and supplementary materials will be introduced in class as appropriate.

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Review, writing, and presentation preparation tasks will be set each week.

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Instructors will observe and comment on students’ in-class activities and provide feedback on written assignments and presentations using Moodle and other platforms.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Evaluation will be carried out using the following methods:
Diploma Policy Target Category A: in-class writing activities and quizzes; final presentation or final writing task
Diploma Policy Target Category B: in-class presentations; final presentation or final writing task

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / The student has acquired proficiency in skills related to language activities and acquire an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」能力を習得している。 / Is able to acquire writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現することができる(総合的な言語運用能力)。 / Is able to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」能力を習得に優れている。 / Outstanding level of proficiency in writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現することに優れている。 / Outstanding ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.
目標到達水準 / Excellent
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」ことができる。 / Satisfactory level of proficiency in writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現することができる。 / Satisfactory ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.
目標途上水準 / Good
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」ことが概ねできる。 / Some proficiency in writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現することが概ねできる。 / Some ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.
目標下限水準 / Adequate
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」能力が不十分である。 / Developing but insufficient level of proficiency in writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現する能力が不十分である。 / Developing but insufficient ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.
近接水準 / Inadequate
・学術的な発表を行うための文章を、英語で「書く」ことがほとんどできてない。 / Little or no proficiency in writing skills in English for creating academic texts for presentations.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を総合的に活用しつつ学問的な内容を批判的に考察し表現することがほとんどできていない。 / Little or no ability to integrate the four main skill areas to think and express critically in academic activities.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
様々なジャンルや話題・題材について、事実や意見などを多角的に考察し、学術的な発表を行うために必要な実践的言語能力を身につける。 / The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives in order to produce academic presentations.
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや話題・題材について事実や意見を収集し、分析することができる。 / Is able to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現する能力がある。 / Is able to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた論旨・論点・主張を書くことができる。 / Is able to write arguments in a purposeful manner for academic presentations.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや題材に関する事実や意見を収集し、分析する能力が優れている。 / Outstanding ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表を行うにあたり、その目的に応じた議論を展開しつつ表現する能力が優れている。 / Outstanding ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表を作成し、実施する能力が優れている。 / Outstanding ability to create and deliver academic presentations.
目標到達水準 / Excellent
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや話題・題材について事実や意見を収集し、分析することができる。 / Satisfactory ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた論旨・論点・主張を書くことができる。 / Satisfactory ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた文章とスライドを作成することができる。 / Satisfactory ability to create and deliver academic presentations.
目標途上水準 / Good
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや話題・題材について事実や意見を収集し、分析することが概ねできる。 / Some ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた論旨・論点・主張を書くことが概ねできる。 / Some ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた文章とスライドを作成することが概ねできる。 / Some ability to create and deliver academic presentations.
目標下限水準 / Adequate
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや話題・題材について事実や意見を収集し、分析する能力が不十分である。 / Developing but insufficient ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた論旨・論点・主張を書く能力が不十分である。 / Developing but insufficient ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた文章とスライドを作成する能力が不十分である。 / Developing but insufficient ability to create and deliver academic presentations.
近接水準 / Inadequate
・学術的な発表の準備のために、様々なジャンルや話題・題材について事実や意見を収集し、分析することがほとんどできていない。 / Little or no ability to gather and analyze facts and opinions on various genres and topics in preparation of academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた論旨・論点・主張を書くことがほとんどできていない。 / Little or no ability to develop and express arguments in a purposeful manner for academic presentations.
・学術的な発表という目的に応じた文章とスライドを作成することがほとんどできていない。 / Little or no ability to create and deliver academic presentations.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation

履修上の注意Other Course Information