シラバス - 英語リーディングスキル&クリティカルシンキング(1)

  • ナンバリングコードCode
    FLS-ski2-202
  • 科目名Subject Name
    英語リーディングスキル&クリティカルシンキング(1)
  • 担当者名Instructor
    B.K.クリスチャンス
  • 単位Credit
    2
  • 履修年次Standard Year for Registration
    2-4
  • 学期Semester
    前期
  • クラスClass
  • 曜限Day/Period
    月曜1時限
  • 教室Classroom
    1-707
  • 授業形態Course Type
    講義
  • メディア授業Distance Learning Course
  • 備考Remarks
    使用言語:英語
  • 実務経験のある教員等による授業科目Taught by instructor(s) with practical experience
  • 学内単位互換科目としての受講可否Availability for inter-departmental credit transfer
    不可

授業の到達目標Objectives to be Attained

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
外国語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / For the student to acquire proficiency in skills related to language activities and acquire an active attitude toward communication using multiple as well as individual foreign language skills.
・英語の文献を読み取り、その内容を批判的に考察できる英語の読解力を身に付ける(TOEFL ITPスコア500点程度)。 / To be able to acquire reading skills in English in order to read texts and think about them critically at a TOEFL ITP score of approximately 500.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)の言語活動を有機的に関連付け批判的に考察して表現することができる(総合的な言語運用能力)。 / To be able to communicate in language activities integrating the four main skill areas to think and express critically.

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う実践的言語運用能力を身に付けてる。 / For the student to acquire the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to engage in purposeful discussion, while developing logic and appropriate forms of expression.
・様々なジャンルや話題・題材に関する事実や意見などを読み多様な観点から適切かつ批判的に考察する。 / To be able to read and analyze facts and opinions on various genres and topics accurately.
・様々な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙を習得している。 / To be able to acquire the vocabulary necessary to understand English on a variety of topics.
・文章の内容を精査して、その内容を自らの言葉と文章で伝えることができる。 / To be able to express judgements on the texts, both orally and in writing.

授業の概要Method of Instruction

In class, students will read newspaper and magazine articles on a variety of social issues, including political and economic topics. As well as reading comprehension training, class activities will focus on active critical engagement with texts, including summarizing, rewriting, and response tasks, in which students will express their own reactions to and judgements on class reading in presentation, discussion, and written work.

事前・事後学習、時間等Study Required outside Class(Preparation, etc.)

Two classes’ worth of independent study is required for each session. Students are required to do the following tasks for each session:
・Prior to each session, preview the vocabulary, topic, and content of the forthcoming session, as well as the language skills and tasks required (40% of the study time required outside of class).
・After each session, complete reading activities and prepare presentation and written assignments (60% of the study time required outside of class).

授業計画(各回の授業内容)Course Outline

  • 1回目Session 1 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Course orientation
  • 2回目Session 2 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a social issue (1): vocabulary and comprehension
  • 3回目Session 3 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a social issue (2): summary and reflection tasks
  • 4回目Session 4 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a social issue (3): discussion and response tasks
  • 5回目Session 5 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a cultural issue (1): vocabulary and comprehension
  • 6回目Session 6 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a cultural issue (2): summary and reflection tasks
  • 7回目Session 7 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a cultural issue (3): discussion and response tasks
  • 8回目Session 8 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a political issue (1): vocabulary and comprehension
  • 9回目Session 9 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a political issue (2): summary and reflection tasks
  • 10回目Session 10 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about a political issue (3): discussion and response tasks
  • 11回目Session 11 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about an economic or scientific issue (1): vocabulary and comprehension
  • 12回目Session 12 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about an economic or scientific issue (2): summary and reflection tasks
  • 13回目Session 13 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Reading about an economic or scientific issue (3): discussion and response tasks
  • 14回目Session 14 対面授業 (Face-to-Face) 事前・事後学習 Study required outside class(Preparation/review):200分
    Final reading and critical thinking tasks

教科書・テキストTextbooks

Reading Explorer 4 (Cengage)
Paul MacIntyre; David Bohlke

参考書等References

Reference works and supplementary materials will be introduced in class as appropriate.

課題の種類・内容Homework, Assignments, etc.

Review reading and follow-up writing tasks will be set each week.

課題に対するフィードバックの方法Feedback Method

Instructors will observe and comment on students’ in-class activities and provide feedback on assignments using Moodle and other platforms.

成績評価Evaluation

成績評価の方法 / Evaluation Method

Evaluation will be carried out using the following methods:
Diploma Policy Target Category A: in-class and online reading and vocabulary quizzes; final examination or other final task
Diploma Policy Target Category B: written and spoken assignments and presentations; final examination or other final task

観点別評価の入力項目(ルーブリックとその使用方法) / Target to be Evaluated

SEQ 1

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
A(知識・技能)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
英語による言語活動に関する能力を習得しているとともに、個別領域のみならず複合領域にわたって積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度を身につけている。 / The student has acquired proficiency in skills related to language activities and acquired an active attitude toward communication using multiple as well as individual English skills.
・英語の文献を精読し、その内容を批判的に考察できる読解力がある(TOEFL ITPスコア500点程度)。 / Is able to acquire reading skills in English in order to read texts and think about them critically at a TOEFL ITP score of approximately 500.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を有機的に関連付け批判的に考察して表現することができる(総合的な言語運用能力) / Is able to communicate in language activities integrating the four main skill areas to think and express critically.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・英語の文献を精読し、その内容を批判的に考察できる読解力が優れている。 / Outstanding level of proficiency in reading in English in order to think and express critically.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を有機的に関連付け批判的に考察して表現することが優れている。 / Outstanding ability to communicate in language activities integrating the four main skills to think and express critically.
目標到達水準 / Excellent
・英語の文献を精読し、その内容を批判的に考察できる読解力がある。 / Satisfactory level of proficiency in reading in English in order to think and express critically.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を有機的に関連付け批判的に考察して表現することができる。 / Satisfactory ability to communicate in language activities integrating the four main skills in order to think and express critically.
目標途上水準 / Good
・英語の文献を精読し、その内容を批判的に考察できる読解力が概ねある。 / Some proficiency in reading in English in order to think and express critically.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を有機的に関連付け批判的に考察して表現することが概ねできる。 / Some ability to communicate in language activities integrating the four main skills and to think and express critically.
目標下限水準 / Adequate
・英語の文献を精読し、その内容を批判的に考察できる読解力が不十分である。 / Developing but insufficient proficiency in reading in English in order to think and express critically.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を有機的に関連付け批判的に考察して表現することが不十分である。 / Developing but insufficient ability to communicate in language activities integrating the four main skills to think and express critically.
近接水準 / Inadequate
・英語の文献を精読し、その内容を批判的に考察できる読解力がほとんどない。 / Little or no proficiency in reading in English in order to think and express critically.
・4技能(「聞く」「話す」「読む」「書く」)を有機的に関連付け批判的に考察して表現することがほとんどできない。 / Little or no ability to communicate in language activities integrating the four main skills to think and express critically.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適

SEQ 2

DP観点 / Diploma Policy
Target Category
B(思考力・判断力・表現力等)
成績評価の規準 / Evaluation Criteria
様々なジャンルや話題に関する事実や意見などを多様な観点から考察し、論理の展開や表現の方法を工夫しながら、目的に応じて議論を行う実践的言語運用能力を身に付けている。
The student has acquired the practical language skills needed to consider facts and opinions on various genres and topics from diverse perspectives, and to engage in purposeful discussion, while developing logic and appropriate forms of expression.
・様々なジャンルの話題・題材を読み、それに関する事実・見解をくみ取った上で、多様な観点から適切かつ批判的に考察できる。 / Is able to read and analyze facts and opinions on various genres and topics accurately for critical thinking.
・多様な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙を習得している。 / Is able to acquire the vocabulary necessary to understand written English on a variety of topics.
・多様な話題・題材について批判的に考察する力がある。 / Is able to express judgements on texts, both orally and in writing.
評価尺度(水準)/ Evaluation Scale
卓越水準 / Outstanding
・様々なジャンルの話題・題材を読み、それに関する事実・見解をくみ取った上で、多様な観点から適切かつ批判的に考察する力が優れている。 / Outstanding ability to read and analyze facts and opinions on various genres and topics.
・多様な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙の習得が優れている。 / Outstanding ability to acquire the vocabulary necessary to understand English on a variety of topics.
・多様な話題・題材について批判的に考察する力が優れている。 / Outstanding ability to express judgements on texts, both orally and in writing.
目標到達水準 / Excellent
・様々なジャンルの話題・題材を読み、それに関する事実・見解をくみ取った上で、多様な観点から適切かつ批判的に考察する力がある。 / Satisfactory ability to read and analyze facts and opinions on various genres and topics.
・多様な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙を習得できている。 / Satisfactory ability to acquire the vocabulary necessary to understand English on a variety of topics.
・多様な話題・題材について批判的に考察する力がある。 / Satisfactory ability to express judgements on texts, both orally and in writing.
目標途上水準 / Good
・様々なジャンルの話題・題材を読み、それに関する事実・見解をくみ取った上で、多様な観点から適切かつ批判的に考察する力が概ねある。 / Some ability to read and analyze facts and opinions on various genres and topics.
・多様な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙の習得が概ねできている。 / Some ability to acquire the vocabulary necessary to understand English on a variety of topics.
・多様な話題・題材について批判的に考察する力が概ねある。 / Some ability to express judgements on texts, both orally and in writing.
目標下限水準 / Adequate
・様々なジャンルの話題・題材を読み、それに関する事実・見解をくみ取った上で、多様な観点から適切かつ批判的に考察する力が不十分である。 / Developing but insufficient ability to read and analyze facts and opinions on various genres and topics.
・多様な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙の習得が不十分である。 / Developing but insufficient ability to acquire the vocabulary necessary to understand English on a variety of topics.
・多様な話題・題材について批判的に考察する力が不十分である。 / Developing but insufficient ability to express judgements on texts, both orally and in writing.
近接水準 / Inadequate
・様々なジャンルの話題・題材を読み、それに関する事実・見解をくみ取った上で、多様な観点から適切かつ批判的に考察する力がほとんどない。 / Little or no ability to read and analyze facts and opinions on various genres and topics.
・多様な話題・題材に関する英語を理解するのに必要な語彙の習得がほとんどできていない。 / Little or no ability to acquire the vocabulary necessary to understand English on a variety of topics.
・多様な話題・題材について批判的に考察する力がほとんどない。 / Little or no ability to express judgements on texts, both orally and in writing.
評価不能 / Unevaluable
評価に値する情報が不足。または上記の水準に値せず、能力として評価に不適
成績評価に関するその他の確認事項 / Other Information for Evaluation

履修上の注意Other Course Information